Utmaningen på Friskis Tyresö.

20140501-092140.jpg

För andra året i rad har Friskis något som kallas Utmaningen. Under fyra veckor ska man testa tolv redan utvalda träningsformer och i slutet är man med i någon utlottning av nåt pris. Själva tanken med detta är ju så klart att man ska kliva ur sina vanor och rutiner och prova nya pass. Själv kör jag bara skivstång, spinning och tränar i gymmet men innerst inne vet jag ju att jag missar en massa annat som jag troligtvis skulle gilla.

Förra året var jag gravid och kände att jag inte skulle orka med Utmaningen men i år är jag laddad. Dessutom har jag med Anna som också vill testa sig igenom Friskis utbud. Fast lite bråttom är det förstås eftersom jag missade den första veckan när jag var på Cypern. De senaste dagarna har jag kört tre pass. Jag började med ett som jag verkligen aldrig skulle har provat om det inte hade varit en del av Utmaningen. Dans fusion. Jag var redo att ta med skämskudden men tänkte att jag nog inte skulle vara ensam om att prova för första gången. Och det var jag ju inte heller. Det var faktiskt ett ganska kul pass med en väldigt proffsig ledare men jag kunde ju inte låta bli att känna mig klumpigare än någonsin. Det finns liksom inget gung i min stela kropp. Men som sagt, det var ganska kul!

Dagen efter testade jag ett ganska nytt pass i utbudet, nämligen TMI (Träna med instruktör). Man är en ganska liten grupp på sju personer som tillsammans med en gyminstruktör tränar i cirkel i funktionella rummet med enbart kroppsvikt, TRX, bozuboll, kettlebells osv. Syftet med passet är helt enkelt att man ska prova på nytt i funktionella rummet och har man kört passet ett gång behöver man nog egentligen inte göra det igen. Jag var helt slutkörd i slutet av passet och kände nog att jag lärt mig lite nytt. Jag var väldigt nöjd över att jag kunde mig förbi min mentala spärr och våga köra explosiva hopp på lådor vilka jag tyckte var höga som berg :).

Igår körde vi ett ”helt vanligt medelpass” och det var så länge sedan jag gjorde det sist att jag hade glömt hur kul det faktiskt är. Den här ledaren passade åtminstone mig så hennes pass kommer jag gå på igen. För att det är roligt!

Det snackas ju så mycket om att man ska ha konkreta mål med sin träning, och det ligger nog väldigt mycket i det, men personligen vill jag bara tycka att det är kul. Är det inte kul så fortsätter inte jag, även om det skulle innebära att jag inte skulle bli starkare, snabbare, smalare eller vad det nu är. Jag har ju inte några såna mål. Jag vill ha skoj och må bra och vara trött i kroppen efteråt. Det nöjer jag mig med. Förutom i skivstången ska jag erkänna, där vill jag öka på med vikterna och det gör jag ju. Och då är det kul! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *