En weekend i Amsterdam!

Efter att ha åkt på kranvinsbåt (alltså kryssning över Östersjön) tre gånger tyckte jagoch Sofia att det fick räcka så vi bestämde oss för att köra på en weekend i nån europeisk stad istället. Vi var inne på Rom och Barcelona men landade till slut  i att vi skulle åka till Amsterdam. När det snålblåste som värst förbannade vi det beslutet men så här i efterhand är vi nog båda väldigt nöjda med vårt val av stad. Det är ju urtrevligt i Amsterdam, om än lite kallt så här i slutet av april.

Vi bokade in oss i tre nätter på en BnB på Keizersgracht, en första gång för oss båda på en sådan. Galet centralt vilket var toppen då det liksom aldrig var långt, vart vi än ville gå. Men vi inledde vår weekend med en hotellnatt på Clarion på Arlanda innan vi skulle flyga ner i torsdags. Vi hade egentligen inte alls bråttom, flyget skulle inte gå förrän vid halv tio på morgonen, men vi tyckte att en hotellnatt med tillhörande hotellfrukost var det allra bästa sättet att inleda kortsemestern på. Och det var det! Vi möttes upp för middag på stan efter jobbet på onsdagseftermiddagen, sen åkte vi ut till Arlanda där vi tog ett glas vin i baren innan vi gick och lade oss. Jag tror att jag hann bädda ner mig och Sofia stod och borstade tänderna när brandlarmet gick och hela hotellet fick utrymmas! Bra början! 🙂

Fleecefiltar delades ut till alla gäster som fick stå utomhus och vänta medan brandkåren felsökte hotellet. Mig och Sofia rådde det ingen nöd på men vi tyckte synd om barnfamiljerna som fick rycka upp kidsen ur sömn och säng.

Efter en två timmar kort flight till Schiphol tog vi det smidiga tåget in till Amsterdam Centraal där vi påbörjade vår weekend på riktigt. Det var torsdag och det bjöds på sol. De bästa förutsättningarna alltså! När vi promenerat till vårt rum och släppt av våra väskor så tog vi oss snabbt ut på stan för att glo på folk. Det blev en lunch på en uteservering i solen sen tog vi en promenad bort till stadens största park, Vondelpark, för att kolla in tulpaner :).

Cykelparkering utanför Centralstationen. Alltså flera våningars parkering! Jag hade ju hört att detta är en riktig cykelstad men att det var så här överraskade mig. Det var överfulla cykelställ precis vart man än gick!

Vondelpark är Amsterdams största stadspark med stora gräsmattor och vatten och åter vatten. Lite här och där stöter man på caféer vilka jag kan tänka är helt överfulla om somrarna. Nu var det ganska lagom men de allra flesta satt ändå inte på café utan låg hellre i gräset och antingen solade, eller ja, rökte på. Den lukten var verkligen vidrig men något man inte kan komma undan i Amsterdam. Överallt går man genom moln av äckelrök, jag kunde liksom inte vänja mig vid det. Men vackert i Vondelpark var det!

Det är tulpaner planterat precis överallt men de här som växte ur en trädstam var lite otippade ändå.

På fredagen var vi riktigt turistiga och satte oss i en kanalbåt för att åka på en timme lång guidad tur. Asbra! Jag var helnöjd efteråt, det var ju jättetrevligt att se Amsterdam från vattnet.

Det kryllar av museer i Amsterdam men varken jag eller Sofia var speciellt sugna på att leka kulturella så närmare Anne Franks hus och museum än så här kom vi inte. Kanalbåten saktade in så att alla skulle ha möjlighet att fota den långa kön utanför 😉

One thought on “En weekend i Amsterdam!